Az azonnali fizetési rendszer bevezetése Magyarországon 2020. március 2-tól

Tisztelt Ügyfelünk!

A pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet alapján, 2020. március 2. napjától a belföldi fizetésforgalomban a hét minden napján 0-24 órában bonyolíthatók az azonnali átutalási megbízások, melyek néhány másodperc alatt kerülnek továbbításra az átutalás kedvezményezettjének bankjához, és a jóváírt összegek a kedvezményezett által azonnal felhasználhatóak.

Az azonnali átutalási megbízás feltételei:
a) forint (HUF) bankszámla terhére adott,
b) forint (HUF) összegre szóló,
c) legfeljebb 10 millió Ft összegű,
d) egyedi (nem kötegelt, csoportos, vagy állandó) megbízás,
e) mely nem tartalmaz értéknapot (lehető legkorábbi teljesítésű), és
f) elektronikus banki csatornán (Commerzbank esetében Electra-n) került benyújtásra.

A Commerzbank Zrt. ügyfelei 2020. március 2-tól Electra rendszer használatával a hét minden napján, 0-24 órában, bármely, szabad rendelkezésük alatt álló forint (HUF) bankszámlájukról kezdeményezhetnek azonnali átutalást bármely magyarországi bankszámlára, illetve saját számlájukra. A fenti feltételeknek megfelelő átutalások azonnali fizetési megbízásnak minősülnek, és automatikusan az azonnali fizetési csatornán kerülnek feldolgozásra, míg a feltételeket nem teljesítő megbízások továbbra is a napközbeni átutalás szabályai szerint kerülnek végrehajtásra. Az azonnali átutalás sikeres teljesítéséről, illetve meghiúsulása esetén a visszautasítás okáról az Electra rendszer azonnali válaszüzenetben tájékoztatja a felhasználót.

Az átutalások díja nem változik, az azonnali tranzakciók után a kimenő GIRO-fizetések jutalékát számolja fel a bank.

Felhívjuk ugyanakkor a figyelmét arra, hogy azonnali átutalás esetén a bankunkhoz az Önök javára beérkező fizetések jóváírása minden esetben az Önök forint számláján történik a Commerzbank Zrt. Pénzforgalmi Üzletszabályzatának 3.9.2. pontjában foglaltak szerint. Amennyiben számlák közötti konverziót kívánnak végrehajtani HUF számla terhére, akkor a tranzakciót az Electra-ban deviza átutalási megbízásként szükséges rögzíteni.

2020. március 2-tól az Electra rendszerben a számlaegyenleg lekérdezés használatával az azonnali átutalások miatti egyenlegváltozásokat - mint valós idejű egyenleget - banki munkanapokon kívül is nyomon követhetik.

Az azonnali fizetési rendszer egyik új eleme a másodlagos számlaazonosítók használata. A másodlagos azonosító a számlatulajdonos bankszámlájának azonosítását szolgálja, melynek rögzítése személyesen bankunknál, valamint megfelelő jogosultság esetén az Electra rendszerben lehetséges.

Másodlagos számlaazonosítók az alábbiak lehetnek:
- magyar adószám (nem természetes személyek esetén), vagy adóazonosító jel,
- mobiltelefonszám (EGT-államra, mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám),
- e-mail cím.

Amennyiben Önök másodlagos azonosítót regisztrálnak bankszámlájukhoz, a későbbiekben ezt is megadhatják bankszámlaszámuk helyett az utalásokat indító fél részére, így partnereik 10 millió forint összeghatárig ezen másodlagos azonosító használatával is indíthatnak fizetést az Önök részére. A regisztráció további részleteiről bankunknál érdeklődhetnek.

Az azonnali átutalás bevezetése érinti az elektronikus banki rendszerekben elérhető számlakivonatokat is. A változásokról külön levélben tájékoztatjuk ügyfeleinket.

További kérdések esetén forduljanak bizalommal banki kapcsolattartójukhoz.

Üdvözlettel

Commerzbank Zrt.

Budapest, 2020. február 10.